Disassembler

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
23listopad2011

id Tech 4 uvolněn pod GPL


Přesto, že jsem milovníkem Unreal Engine a ochotně hraji sebevětší pitomost na něm postavenou jen proto, abych se podíval, jak vývojáři jeho rozsáhlých možností využili, neunikla mi zpráva, že se id Software rozhodlo uvolnit id Tech 4 engine pod GPL licencí, podobně jako tomu bylo i u předchozích verzí.

Hravý engine


První a asi také nejznámější hrou postavenou na tomto enginu byl Doom 3. Mimo něj id Tech 4 pohání i takové skvosty jako Quake 4, Prey, či letošní Brink (i když u něj je už poměrně dost modifikovaný). Pokud se tedy najde nějaká šikovná parta, která výzvu v podobě id Techu 4 přijme, máme se na co těšit, protože předchozí open-source hry postavené na id Techu špatné určitě nebyly (např. Nexuiz na id Tech 1, CodeRED: Alien Arena a UFO: Alien Invasion na dvojce nebo Tremulous či OpenArena na ioquake3 - tedy id Tech 3).

Co to umí?


id Tech 4 byl oproti trojce obohacen o novinky jako bump mapping, normal mapping, specular highlighting a především per-pixel lighting, díky kterému se dalo dynamicky pracovat se světly a temná zákoutí tak mohla být ještě temnějšími. Později se zde také poprvé objevila featura zvaná MegaTexture, umožňující zpracovávat obrovské textury (32K x 32K pixelů), díky které bylo možno vytvářet rozmanité venkovní prostory, bez opakujících se prvků textur. Tato technologie se vyvinula do krásy a v id Tech 5 (RAGE) ji známe jako Virtual Texturing.

Patent na rozum


Vydání id Techu 4 se bohužel neobešlo bez patentových problémů. Jako většina komerčního softwaru v dnešní době, i některé části tohoto enginu byly zatíženy patenty a licencemi, které znemožňovaly engine vydat pod GPL licencí tak jak „leží a běží“. V tomto případě se jednalo o renderování stínů přes stencil buffer, známý jako Carmack’s reverse, který si patentovala Creative Labs v roce 1999. Carmack s ní přišel bohužel až o rok později. Patentový problém byl ale úspěšně vyřešen a tak si i vy můžete naprogravat svůj OpenDoom 3.

GPL verzi id Tech 4 můžete stahovat z GITu.

RSS zdroj: http://www.diit.cz/clanek/john-carmack-vydani-zdrojaku-doom-3-je-na-spadnuti/39024/,
http://www.diit.cz/clanek/stupidni-softwarovy-patent-blokuje-uvolneni-zdrojaku-doom-3-enginu/39087/
a http://www.diit.cz/clanek/zdrojove-kody-doom-3-enginu-uvolneny/39111/