Nechtěl jsem o něm psát. Nechtěl jsem ho ani hrát. V pudu sebezáchovy jsem jej dokonce napřed nechal hrát svého dvorního RPG-gamera, aby mě nejsevernější část Tamrielu - světa ságy Elder Scrolls - nepohltila také. Pořád jsem kolem Skyrimu chodil po špičkách a snažil se na něj nemyslet. A pak mi v noci hlasy Daedrických princů šeptaly „Nainstaluj si Skyrim“ a „Zahraj si Skyrim“ a „Odevzdej nám svou duši“. Smrtelnou ránu mi však zasadila přítelkyně, která jednoho víkendového odpoledne, ve slabé chvilce nicnedělání, navrhla totéž. Tedy až na to odevzdání duše.
Zabiják draků a času
Kde začít? Skyrim jsem „dohrál“ teprve včera (což myslím vysvětluje mou třítýdení absenci), takže jsem plný dojmů. Začnu tedy z té lepší stránky. Skyrim vypadá úžasně a hraje se úžasně. Žánr RPG patří k mým nejoblíbenějším a Bethesda tyhle akční RPG fakt umí! Po mírném zklamání z Oblivionu se Skyrim vrátil ke svým hardcore kořenům, které úspěšně zapustil Morrowind. Otevřený svět je skutečně otevřený. Nic vám nebrání se hned po úvodním tutorialu sbalit a jít prozkoumávat domovinu Nordů a o hodinu později skončit na druhé straně mapy. Nic vám nebrání vykašlat se na hlavní příběh a jít studovat magii do Winterholmu. Nebo loupit a padělat ve jménu Riftenského cechu zlodějů. Nebo každý den ráno vstát, pomodlit se, jít pracovat, v poledne si dát oběd, večer se pobavit v hospodě a žít normální nudný sedlácký život. Nebo se stát upírem a po večerech vysávat sousedy. Každý podle svého gusta. Bethsedí Radiant story system se docela povedl. Hra skutečně bere v potaz i ty nejjemnější detaily a přizpůsobuje podle nich váš příběh a reakce všech NPC. Jste nabušenej barbar? Stráž vám pochválí váš skill obouručních zbraní. Excelujete v magii? Dostanete víc úkolů na magické univerzitě. Zabili jste kováře? Jeho manželka a zbytek vesnice si to bude pamatovat a náležitě vám to připomínat pokaždé, když projdete okolo. Jakmile uděláte nějaké rozhodnutí, jen těžko se vrací zpátky.
Příběh
Skyrim přímo nenavazuje na Oblivion, ale odehrává se o cca 200 let později. Poslední panovník z rodu Septimů zemřel a impérium se stalo politicky nestabilním. Elfí provincie Summerset Isles a Valenwood se spojily v Aldmeri Dominion a začalo si dělat chutě i na zbytek světa. Boha Talose nenávidějící rod Thalmorů, který předsedá dominiu, dlouho neotálel a z náboženských pohnutek napadli Cyrodiil a Hammerfell. Událost zvanou jako „Velká Válka“ impérium ustálo jen díky přijetí zlatobílého konkordátu - úmluvě, která zakazuje uctívání Talose. Ulfrik Stormcloak, Jarl Windhelmu, založil odboj proti impériu, s cílem osvobodit Skyrim a navrátit jej jeho odvěkým obyvatelům. Podobně jako v předchozích dílech Elder Scrolls, začíná hráč jako bezejmenný vězeň. Vesnice Helgen, kde má být záhy popraven, je však napadena drakem, čehož vězeň využije k útěku před ostřím popravčí sekery. Nikdo netuší, kde se před dávnými věky zabití draci vzali a co chtějí. Hrdina ale zanedlouho zjistí, že Velká Válka byla poslední kapitolou před koncem světa. Koncem, který bude způsoben draky, v čele se strašlivým Alduinem - Nordickým dračím bohem zkázy. Dle proroctví svět může spasit pouze drakorozený (Dragonborn), kterému koluje v těle dračí krev a který jako jediný dokáže pozřením dračí duše sprovodit draka ze světa natrvalo. A hádejte kde takového dragonborna seženete.
Engine
TES5: Skyrim běží na Creation engine, což je jen přejmenované a o pár buildů lepší Gamebryo. Creation a jeho předchůdci (NetImmerse, Gamebryo, Gamebryo LightSpeed) byli vždy relativně dobře optimalizovanými enginy, pohánějící AAA hry. Creation vychází z poslední verze Gamebrya, použité ve Fallout 3 a tak určitě mnozí postřehnou podobu ve vykreslování textur a terénu a pohybu skrze něj. Terén ve Skyrimu je nádherně členitý a pohyb po celé obrovské venkovní mapě probíhá, stejně jako u Falloutu 3 nebo Oblivionu, bez jakýchkoliv nahrávacích obrazovek. Engine skvěle zvládá vykreslování vzdálených objektů, a proto není problém ve hře zahlédnout třeba pohyb horských koz na protější, kilometr vzdálené skále. Také celá mapa světa je pouze pohledem shora a za pomocí modů je možno ji upravit tak, že ji celou můžete prolétat s neomezeným přiblížením a natočením kamery. Když už jsem zmínil mody, tak stejně jako u předchozích Elder Scrolls a Gamebryo-based her je možno do hry docpat obrovské množství úprav a modifikací. Narozdíl od Oblivionu naštěstí není třeba hru nakrmit dvaceti mody, aby vypadala dobře a hratelně. Bethesda se ze svých chyb trochu poučila a Skyrim je tak i bez modifikací perfektní. Jediný mod, který jsem použil a který doporučuju, je přehlednější inventář QD Inventory.
Sly Dicks: Sell Them Error
A teď z té špatné stránky. Jak nadpis odstavce, který je zároveň přesmyčkou názvu hry, napovídá, Bethesda neskutečně podcenila testování hry. I po čtyřech patchích je hra zabugovaná až hrůza. A nejsou to žádné detaily, které se projeví jen občas a jen u někoho. Jsou to obrovské boty, bránící splnění questu nebo shazující celou hru, které se projevují u většiny hráčů. Jasně. Není problém v klidu hrát a celé odpoledne nenarazit na nic špatného. Ale pokud prolézáte každou díru a jdete po každém úkolu jak slepice po flusu, počítejte s tím, že dříve nebo později narazíte na situaci, která se bez konzole nedá vyřešit. NPC neotevírající dveře, zaseknutý skript, neumírající mrtvoly, duplikující se questové předměty, neukládající se mapování kláves, obligátní drak létající pozpátku.. je toho spousta. Stačí si prohlédnout seznam bugů Skyrimu (z kterého tedy opravdové bugy tvoří tak třetinu. To že si někdo něco dodrbe v konzoli a diví se, že mu pak něco nefunguje, bych nebral jako bug) a bude vám jasné, že odkaz na konzolové příkazy bude potřeba zazáložkovat. Výše zmíněný Radiant system je sice úžasná věc, ale bez potřebného ladění a testování se stává noční můrou. Dokonce jsem narazil na problém, který nebylo možno uspokojivě vyřešit pomocí příkazů, ale musel jsem přistoupit až k editaci herních souborů (na PC, konzolisti tento problém nemají. Mají však spoustu úplně jiných). Abych někomu ušetřil pár desítek nadávek, rovnou vám řeknu kde. Během hlavní úkolové linie máte najít chlapíka jménem Esbern. Ten je za zamčenými dveřmi, takže ho musíte přemluvit, aby vám odemkl. Skyrim ale soubor s jeho hlasem nenačte, takže konverzace je značně obtížná a v questu není možno pokračovat. Problém opravíte stažením BSA unpackeru, pomocí kterého rozbalíte obsah souboru %GameDir%\Data\Skyrim - VoicesExtra.bsa do %GameDir%\Data (takže v konečném důsledku vytvoříte strukturu %GameDir%\Data\sound\voice\skyrim.esm\maleuniqueesbern). Návod na fix jsem našel na http://www.joinsg.net/topic/48212-skyrim-esbern-voicedoor-issue-workaround/. Úžasné, že? Kupte si hru, opravte si ji a hrajte. Zajímavý obchodní model.
Herní mechaniky
Otevřenosti Skyrimu velkou měrou napomáhá jeho systém skillování a levelování. Zkušenosti nedostáváte za nějaké plnění questů, ale, podobně jako v Oblivionu, prostým používáním vašich dovednosti. Těch je šest v každé ze tří kategorií. Můžete tedy hrát za bojovníka, mága nebo zloděje tichošlápka. Samozřejmě tyto třídy mezi sebou můžete libovolně křížit. Každé získání úrovně skillu vás posune kousek k dalšímu levelu. Ve chvíli kdy dalšího levelu dosáhnete, dostanete perk, který si v sice hezky vypadajícím, ale špatně ovladatelném rozhraní, můžete k některé dovednosti přidělit a tím ji ještě více vylepšit. Systém je ale navržen tak, aby nebylo možno excelovat v úplně všem, protože maximální dosažitelný level (a tedy i počet perků) je 81, kdežto vylepšitelných položek je 251. Díky tomuto systému levelování tedy skutečně nemusíte udělat jediný quest a přesto vesele levelovat. Většina nepřátel je „odelevelovaná“ společně s vámi, takže vždy narazíte na někoho, kdo vám může dát pořádně na prdel. Logicky ale, čím víc prozkoumáváte, tím lepší vybavení získáte a postupem času se od „Drak! Rychle, utíkejte, ať nás nezabije“ dostanete k „Drak! Rychle, utíkejte, ať nám neuletí“. Pro Skyrim jedinečnou featurou jsou tzv. shouty. Prastará dračí magie složená ze slov, která postupně čtete ze „zdí slov“ a tím se je učíte. Shouty nespotřebovávají magii, ale je třeba do jejich naučení investovat duše pobitých draků a je možno je použít jen jednou za čas, protože se „nabíjí“. Na druhou stranu ale rozhodně stojí za to, protože přivolat si na pomoc draka, vyvolat bouři se smrtícími blesky nebo oblíbeným Fus Ro Dah na někoho zařvat tak, že odletí o sto metrů dál, to jen tak někdo neumí.
Shrnutí
Nebýt otřesných bugů a spousty neodladěných věcí, byl by The Elder Scrolls V: Skyrim bezesporu hrou roku. Tedy.. on s průměrným hodnocením kolem 95% na Metacritics i GameRankings bude asi stejně, ale s tolika chybami ne úplně oprávněně. Otevřenost světa, reakce umělé inteligence na okolní podněty a plynulost a zábavnost hry je ohromující. Příběh je napsán i vyprávěn vskutku poutavě se spoustou dramat a zvratů. Pokud jste alespoň trochu RPG-positive, budete mít problém se od hry odtrhnout. Aal hin nir kos pruzah, Dovahkiin.