Disassembler

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
30října2011

Recenze: Orcs Must Die!

Orcs Must Die!

Orkové musí zemřít! A gnollové a koboldi pokud možno taky. Tento akčně-strategický hybrid od relativně málo známých Robot Entertainment je skutečným překvapením. Pokus o tower defence z pohledu první nebo třetí osoby tu už sice byl, ale nedopadl příliš valně, takže i přesto, že Orcs Must Die! na první pohled vypadá jako indie hra, zpracována je vskutku profesionálně a nuda u ní rozhodně nehrozí.

Kdo chce víc pastí? Já! Já!

Pasti, pasti, pastičky
Pasti, pasti, pastičky

Hlavním hrdinou Orcs Must Die! je mladý a impulzivní válečný mág Řádu (The Order) v učení. Úkolem Řádu je střežit portály do jiných světů a uchránit je před dobytím orky, zlobry, koboldy a jinou havětí. Po jednom takovém útoku náš mladý mág zjistí, že zůstal posledním členem Řádu a osud celého světa spočívá na jeho bedrech. A protože orky zabíjí moc rád, zhostí se tohoto úkolu s velikou chutí.

Cílem každé mise tedy je, zabránit co největšímu počtu nepřátel dostat se od brány k Nexusu - portálu do jiného světa. K tomu vám poslouží nepřeberné množství nejrůznějších nástrah a pastí stejně jako lučištníci a paladinové, které můžete vyvolat. Na začátku každé mise máte omezený rozpočet, za který si nakoupíte svoje nádobíčko a pak hurá na nás! Některé pevnosti mají do začátku i pár pastí vestavěných (například padající lustry a kotle s kyselinou), které však musíte střelou aktivovat. V neposlední řadě se můžete (a v pozdějších misích i naprosto bezpodmínečně musíte) ujmout iniciativy sami a nepřátele kosit vlastnoručně mečem či kuší nebo po nich vrhat bomby a kouzla. Za každého zabitého nepřítele samozřejmě dostáváte finance navíc a po každé misi i body k vylepšování pastí.

Skvělá hratelnost

Umísťování pastí v čase mezi útoky
Umísťování pastí v čase mezi útoky

Orcs Must Die! hrdě začíná tam, kam se Santcu nepodařilo dostat. Nejde totiž jen o obyčejnou obranu typu „rozestav a koukej“, ale pro co nejlepší výsledek se skutečně musíte aktivně zapojovat do bitev a důkladně promýšlet kam dát jakou past a jak jejich efekt co nejúčinněji zkombinovat. Prvních pár levelů je vyloženě na oťukání a výuku ovládání, ale pořádná řežba na sebe nenechá dlouho čekat. Rozhodně nečekejte, že každou misi dohrajete na první pokus s prstem v nose. Střední obtížnost představuje dostatečnou výzvu i pro zkušenější hráče a na nightmare je to opravdová noční můra, hodná mozku stratéga a přesnosti ostrostřelce. I přes velký výběr nástrojů na mrzačení orků je hra dokonale vyvážena a z hlediska herních mechanik dává smysl. Hráči milující zvrácenosti se navíc budou bavit dvojnásobně, protože hra je pojata velmi humorně a hlavní hrdina hláškami rozhodně nešetří.

Shrnutí

Orcs Must Die! je úžasně chytlavá a vtipem sršící kombinace strategie a hack’n’slash RPG. Je dostatečně obtížná na to, aby vás její hraní bavilo a zároveň s dostatečným spádem a možnostmi, abyste u těžších misí vzteky nerozkousali klávesnici. Pokud hledáte hru na odreagování, u které vám nebude vadit, že se do ní bez problému zažerete na několik hodin, pak je pro vás Orcs Must Die! jako stvořená.