Disassembler

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
19prosince2011

Recenze: Limbo

Limbo

Schválně, jak rychle dokážete utíkat před naštvaným pětimetrovým pavoukem, kterému jste před několika okamžiky zmrzačili tři končetiny pastí na medvědy? To si můžete vyzkoušet v Limbu - psychedelické, morbidní, černobílé a těžce hratelné logické hopsačce od téměř neznámých dánských indie vývojářů Playdead.

Jde to i jinak

Zátiší s mršinou a pastí na medvědy
Zátiší s mršinou a pastí na medvědy

Limbo rozhodně není mainstreamová záležitost. Podobně jako u Braidu nebo Portalu, jsou logické hádanky, se kterými se po cestě setkáte, založeny převážně na fyzikálních hříčkách a podobně jako u obou výše jmenovaných, i Limbo sází také na audiovizuální stránku. Však také na Independent Games Festivalu v roce 2010 bylo oceněno za „Technical Excellence“ a „Excellence in Visual Art“. Celá hra se totiž odehrává ve stupních šedi, doplněných různými blur, grain a jinými noir efekty. To vše je dokresleno minimálním množstvím hudby a zvukových efektů na pozadí, ale i to málo stačí k vytvoření vskutku tajuplné atmosféry. Hru pohání in-house engine s velmi dotaženou fyzikální stránkou, díky které si svá vlastní roztrhání, rozdrcení a rozřezání můžete vychutnat do posledního detailu. A že budete umírat zatraceně často. Statistika uvádí, že průměrný počítačový hráč tráví umíráním 80% herního času. Pokud je do této statistiky započteno i Limbo, tak se ani nedivím, protože při prvním průchodu hrou budete umíráním trávit alespoň 95%, takže achievement, který dostanete, pokud hru projdete na méně než pět úmrtí, si uznání opravdu zaslouží.

Pasti, pasti, pastičky

Trocha jemné mechaniky
Trocha jemné mechaniky

Žádná dlouhá intra, žádný pořádný úvod do děje, žádný tutorial. Hra vás rovnou vrhne do začáteční oblasti na okraji lesa, kde ale vcelku rychle zjistíte, co se po vás chce. Hrajete za bezejmenného chlapce, hledajícího svou sestru. Co se stalo, proč ji vlastně hledáte a kde to sakra jste, vám hra neřekne a nechá pracovat vaši vlastní fantazii. Putujete tedy lesem, ve kterém se snažíte vyhýbat nejrůznějším nástrahám, ať už v perexu zmíněným medvědím pastem nebo padajícím blokům, mrzačíte pavouka, utíkáte před pavoukem, házíte na pavouka valící se balvany a používáte tělo zmrzačeného pavouka nabodnutého na ostny jako odrazový můstek. Později tyto převážně organické nástrahy vyměníte za čistě industriální zónu, kde se na vás budou těšit ozubená kola, nabroušené cirkulárky, výtahy a v závěru hry i antigravitační pole a pár automatických kulometných hnízd. Kromě toho všeho se vám občas na hlavu přicucne malý svítící červík, který vás nutí jít pouze jedním směrem. Červíci ale nemají rádi světlo a navíc slouží jako pochoutka pro stvoření připomínající barnacly z Half-life, takže dříve nebo později se vám jich podaří zbavit. Svoji sestru nakonec najdete, ale stejně se nic nedozvíte, protože konec, stejně jako začátek, nechali autoři otevřený.

Shrnutí

Limbo je velice zdařilá strašidelně-logická hopsačka, která nechá vaši fantazii pracovat po celou dobu hraní. Za 15 euro dostanete tři až pět hodin stylové intelektuální zábavy na dlouhé zimní večery, která se vymyká čemukoliv, považovanému v dnešní době za standard. Doufejme, že se Playdead nezkazí a ani nebude hrát mrtvé, takže jejich příští počin, plánovaný na Unity engine, bude alespoň stejně tak kvalitní jako Limbo.